Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Studia nad "dialogiem człowieka z miejscem". Rozwinięcie pojęcia sprawczości miejsca w celu identyfikacji relacji człowiek-środowisko i rejestracji środowiskowych oznak zmian klimatycznych - kierownik prof. Jacek Kotus

Szczegóły
Kod SD-GSEGP-G1
Jednostka organizacyjna Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Dziedzina/dyscyplina naukowa Geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Trzeciego stopnia
Języki wykładowe angielski, polski
Limit miejsc 2
Czas trwania 8 semestrów
Adres komisji rekrutacyjnej Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej ul. Bogumiła Krygowskiego 10, Poznań
Godziny otwarcia sekretariatu 9.00-14.00
Adres WWW https://amu.edu.pl/doktoranci/szkola-doktorska/rekrutacja/rekrutacja-20242025
Wymagany dokument
  • Dokumenty uprawniające do podjęcia studiów doktorskich_2020
  • Dokumenty uprawniające do podjęcia studiów doktorskich
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Minione tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (15.07.2024 00:00 – 06.08.2024 23:59)

Konkurs do projektu w ramach dodatkowej puli miejsc do Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UAM w dyscyplinie: geografia społecznoekonomiczna i gospodarka przestrzenna

Opis projektu 

W projekcie oferuję dwa miejsca na studiach doktoranckich w dla osób zainteresowanych rozwojem naukowym i realizacją rozprawy doktorskiej w obszarze relacji człowiek- miejsce/środowisko, a także zdobyciem umiejętności z zakresu prowadzenia ilościowych i jakościowych badań społecznych wśród Rdzennych Mieszkańców oraz społeczności lokalnych. 

Założenia i cele projektu: 

Podstawowe założenia projektu i, co bardziej istotne w tym przypadku, aktywności terenowych, wynikają z pytań: czy jako ludzie jesteśmy w stanie zrozumieć, że nasza planeta, konkretnie rozumiane miejsca/środowisko mogą być bytami więcej-niż-ludzkimi, które są we wzajemnym, niekończącym się dialogu z człowiekiem? Czy jesteśmy w stanie spoglądać na miejsca/środowisko, jako na istoty posiadające specyficzną jaźń? Czy jesteśmy w stanie utrzymywać ze środowiskiem/miejscami nas otaczającymi relację wzajemną i wyjść poza zorientowaną na człowieka perspektywę nadrzędnego użytkownika? Czy jesteśmy w stanie uczyć się zachowań od miejsc/środowiska w jego biotycznym i geograficznym wymiarze? I na końcu, ale wcale nie mniej ważne, co my jako członkowie społeczności lokalnych lub grup Rdzennych Mieszkańców (Indigenous Groups) myślimy o zmianach środowiskowych zachodzących obecnie w naszym najbliższym otoczeniu? Poszukując odpowiedzi na te pytania zespół ma zamiar zidentyfikować poziom sprawstwa i emancypacji miejsc/środowiska w świadomości, opiniach i poglądach badanych. 

Cel zasadniczy projektu to konceptualne i empiryczne studia nad wspomnianym powyżej „głębszym poczuciem miejsca” w kontekście jego sprawczości oraz wzajemnymi relacjami człowiek-środowisko, a także rejestracja postrzegania zmian środowiskowych pod wpływem zmian klimatu. 

Zestaw celów empirycznych: 

- rozpoznanie postaw przedstawicieli Ludu Embera (Panama - region Darien) i Rdzennych Mieszkańców Kanady regionu Calgary (Stoney Nakoda First Nations) wobec miejsc/środowiska i sposobów doświadczania środowiska, 

- rozpoznanie postaw przedstawicieli pozostałych obywateli Panamy i Kanady wobec miejsc/środowiska biotycznego i geograficznego oraz sposobów doświadczania środowiska 

- identyfikacja deficytów badanych społeczeństw w zakresie „głębszego spojrzenia na miejsce/środowisko”, 

- rejestracja oznak środowiskowych zmian klimatycznych na poziomie lokalnym, opisywanych przez przedstawicieli Rdzennych Mieszkańców i społeczności lokalne, - budowa “map atrybutów” opisujących relację człowiek-środowisko w opinii grup rdzennych mieszkańców i pozostałych członków społeczeństw. 

Metodologia: 

- badania dynamiczne w czasie – 2024-2028, czyli 3 pobyty terenowe zarówno w Darien (PA), jak i w prowincji Alberta (CA) 

- pogłębione studia jakościowe poglądów Grup Plemiennych/Rdzennych (Embera Tribe i Stoney Nakoda First Nations Group), jak i pozostałych członków społeczności lokalnych: Panamy i Kanady.

- ilościowe badania ankietowe na próbie mieszkańców Panamy i Kanady 

- analiza semantyczna Big Data 

Szukam kandydatów zainteresowanych rozwojem naukowym w zakresie społecznych badań terenowych, w obszarze środowiskowym, rozbudową warsztatu badacza społecznego, badaniami społecznymi prowadzonymi w odmiennych kulturach i dotykających współczesnych problemów środowiskowych planety oraz gotowych spojrzeć na otaczające nas bio i geo środowisko z perspektywy koncepcji sprawczości (podmiotowości) bytów poza-ludzkich. 

Kandydaci muszą posiadać biegłą znajomość języka hiszpańskiego (badania w Panamie) i angielskiego (badania w Kanadzie), bardzo dobre umiejętności nawiązywania kontaktów  interpersonalnych i otwartość na ludzi, gotowość do pobytów terenowych w obcych kulturach i wymagających warunkach terenowych (badania w regionie Darien- panamskie lasy tropikalne). 

W projekcie przewidziane są środki finansowe na pobyty terenowe, udział w konferencjach i warsztatach oraz badania ilościowe, a także krótkoterminowy pobyt u partnera amerykańskiego w Uniwersytecie Teksańskim w Austin. Zespół doświadczonych badaczy z Polski i Teksasu pomoże Ci w budowaniu własnych wniosków grantowych, nawiązaniu współpracy z renomowanymi ośrodkami zagranicznymi oraz rozwoju naukowym. 

W projekcie planowane są dwa stanowiska dla doktorantki/doktoranta ze stypendium: 

A. doktorat_1: planowana tematyka badań i rozprawy doktorskiej powiązana ma być z tematem „Sprawstwo oraz emancypacja bio i geo środowiska w opinii rdzennych mieszkańców oraz społeczności lokalnych Panamy. Opiekunem naukowym badań i promotorem rozprawy będzie prof. dr hab. Jacek Kotus (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu). W ramach badań doktorant(tka) w raz z opiekunem naukowym prowadzić będzie jakościowe badania społeczne w Panamie (głównie w regionie Darien) wśród Rdzennych Mieszkańców Embera oraz społeczności lokalnych tego kraju. W planach są także działania edukacyjne w społecznościach lokalnych, powiązane z ukazaniem środowiska przyrodniczego i geograficznego jako zespołu bytów poza-ludzkich. 

Zakres zadań: 

- współtworzenie kwestionariusza ankiety oraz scenariuszy wywiadów pogłębionych, 

- współtworzenie scenariuszy badań wśród Grup Rdzennych, 

- udział w przygotowaniu badań terenowych w Panamie, 

- udział w cyklu 3 pobytów w terenie w Panamie, 

- realizacja i opracowanie wyników wywiadów pogłębionych, 

- pomoc w analizie materiału ilościowego, 

- przygotowanie artykułów naukowych w czasopismach zasięgu międzynarodowym 

- udział w warsztatach i konferencjach 

- rozwój własnych kwalifikacji badawczych 

- upowszechnianie wyników projektu (prelekcje dla szkół, pomoc w prowadzeniu kont w mediach społecznościowych, pomoc w prowadzeniu strony projektu) 

- współpraca z pozostałymi członkami zespołu, 

B. doktorat_2: planowana tematyka badań i rozprawy doktorskiej powiązana ma być z tematem „Poza społeczną konstrukcję natury w narracji rdzennych przedstawicieli społeczeństwa Kanady i pozostałych mieszkańców. Opiekunem naukowym badań i promotorem rozprawy będzie prof. dr hab. Jacek Kotus (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu). W ramach badań doktorant(tka) w raz z opiekunem naukowym prowadzić będzie jakościowe badania społeczne w Kanadzie (prowincja Alberta) wśród First Nations oraz społeczności lokalnych tego kraju. W planach są także działania edukacyjne, powiązane z ukazaniem środowiska przyrodniczego i geograficznego jako zespołu bytów poza-ludzkich. 

Zakres zadań: 

- współtworzenie kwestionariusza ankiety oraz scenariuszy wywiadów pogłębionych, 

- współtworzenie scenariuszy badań wśród Grup Rdzennych, 

- udział w przygotowaniu badań terenowych w Kanadzie, 

- udział w cyklu 3 pobytów w terenie w Kanadzie, 

- realizacja i opracowanie wyników wywiadów pogłębionych, 

- pomoc w analizie materiału ilościowego, 

- przygotowanie artykułów naukowych w czasopismach zasięgu międzynarodowym, 

- udział w warsztatach i konferencjach, 

- rozwój własnych kwalifikacji badawczych, 

- upowszechnianie wyników projektu (prelekcje dla szkół, pomoc w prowadzeniu kont w mediach społecznościowych, pomoc w prowadzeniu strony projektu), 

- współpraca z pozostałymi członkami zespołu.

Kierownik projektu: prof. dr hab. Jacek Kotus tatra@amu.edu.pl; jacek.tusko@gmail.com, konkurs Opus 51 (26) numer projektu UMO- 2023/51/B/HS4/00279

 Komisja rekrutacyjna

1.        prof. dr hab. Jacek Kotus (przewodniczący)

 2.       dr Bartłomiej Kołsut

 3.       prof. UAM dr hab. Adam Radzimski

 4.       dr Tomasz Sowada

 5.       dr hab. Michał Rzeszewski, prof. UAM

Rekrutacja

Harmonogram rekrutacji

  • termin rejestracji w systemie IRK: od 15 lipca 2024 do  6 sierpnia  2024 r.
  • termin postępowania kwalifikacyjnego: od 21 - 22 sierpnia  2024 r.,
  • ogłoszenie listy przyjętych:1 września 2024 r.
  • złożenie dolumentów w wersji papierowej od 10 września 2024 do 29 września 2024 r.

Opłata rekrutacyjna

Opłata rekrutacyjna do szkoły doktorskiej wynosi 300 zł.

Forma postępowania kwalifikacyjnego

Postępowanie kwalifikacyjne - jednoetapowe.

Język postępowania kwalifikacyjnego, w tym rozmowy kwalifikacyjnej

Język polski lub języku angielskim. 

Wymagane dokumenty  

Osoba ubiegająca się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej rejestruje sie w systemie IRK (Interentowa Rejestracja Kandydata) i składa dokumenty w formie elektronicznej.
Kandydat zobowiązany jest do:  

1)     wypełnienia formularza rejestracyjnego i załączenia zdjęcia w wersji elektronicznej o wymiarach 20 mm x 25 mm w rozdzielczości co najmniej 300 dpi;

2)     określenia dyscypliny naukowej, w której kandydat będzie odbywał kształcenie w szkole doktorskiej;

3)     wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby rekrutacji;

4)     wprowadzenia wyników z egzaminów dyplomowych;

5)     załączenia CV;

6)     załączenia skanu listu motywacyjnego podpisanego odręcznie wraz ze wskazaniem dyscypliny naukowej, w której kandydat chciałby uzyskać stopień naukowy doktora;

7)     załączenia skanu odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych, potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji na poziomie 7. Polskiej Ramy Kwalifikacji, a w przypadku absolwentów z roku akademickiego 2023/2024, którym nie został wydany jeszcze dyplom, zaświadczenia o uzyskaniu kwalifikacji na poziomie 7. Polskiej Ramy Kwalifikacji. W przypadku kandydatów, którzy ubiegają się o przyjęcie do szkoły doktorskiej na podstawie najwyższej jakości osiągnięć naukowych wymagany jest odpowiednio: dla absolwentów studiów pierwszego stopnia dyplom ukończenia tych studiów wraz z suplementem a dla studentów po ukończonym 3 roku jednolitych studiów magisterskich zaświadczenie o uzyskanej średniej studiów z lat 1-3 wraz z kartą przebiegu studiów;

8)     załączenia skanu podpisanego odręcznie oświadczenia o niepodjęciu kształcenia w innej szkole doktorskiej oraz o nieposiadaniu stopnia doktora;

9)     załączenia skanu podpisanego odręcznie oświadczenia o udokumentowanych osiągnięciach oraz dokumentów potwierdzających te osiągnięcia  (tłumaczenie na język polski lub angielski)  należy wskazać osiągnięcia podlegające ocenie:

a)  w liczbie do 3 – w przypadku osiągnięć naukowych;

b)  w liczbie do 3 – w przypadku innych osiągnięć

- zgodnych z kryteriami, o których mowa w § 10.

10) załączenia skanu podpisanej odręcznie propozycji autorskiego projektu badawczego a w przypadku rekrutacji w związku z realizacją projektu badawczego – autorskiej koncepcji realizacji projektu grantowego, wraz z bibliografią (do 8 stron standardowego maszynopisu, maks. 15 000 znaków ze spacjami);

11) załączenia skanu pobranego z systemu IRK podpisanego odręcznie podania o przyjęcie do szkoły doktorskiej;

       12) wniesienia opłaty rekrutacyjnej,

 

  Osoby, które uzyskały niezbędne wykształcenie poza terenem Rzeczypospolitej Polskiej, składają dodatkowo: 


  • potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię dokumentu poświadczającego wykształcenie – dyplom z suplementem studiów pierwszego stopnia (Bachelor degree) i dyplom z suplementem studiów drugiego stopnia (MSc, MA) w języku oryginalnym i w poświadczonym tłumaczeniu na język angielski lub na język polski;
  • kserokopię paszportu. 

Kryteria oceny

W postępowaniu rekrutacyjnym uwzględnia się:

 

 1)     ocenę z dyplomu studiów drugiego stopnia, jednolitych magisterskich, nie więcej niż 10 pkt; w przypadku kandydatów, którzy ubiegają się o przyjęcie na podstawie najwyższej jakości osiągnięć naukowych („Perły Nauki”), 10 pkt;

 2)     ocenę dotychczasowej aktywności naukowej oraz osiągnięć naukowych kandydata; kandydat wskazuje do oceny maksymalnie trzy udokumentowane osiągnięcia naukowe, zgodne z kryteriami osiągnięć kandydata przyjętymi przez komisję rekrutacyjną dla danej dyscypliny; nie więcej niż 15 pkt;

 3)     inną udokumentowaną działalność kandydata, na podstawie wskazanych przez kandydata maksimum trzech osiągnięć zgodnych z kryteriami osiągnięć kandydata przyjętymi przez komisję rekrutacyjną dla danej dyscypliny, nie więcej niż 5 pkt;

 4)     wynik rozmowy kwalifikacyjnej, przy czym zakres rozmowy kwalifikacyjnej obejmuje:

 a)     wiedzę oraz kompetencje kandydata istotne dla planowanych badań oraz właściwe dla wskazanej dyscypliny naukowej,

 b)     elementy metodologii badań właściwe dla wskazanej dyscypliny.

 Za rozmowę kwalifikacyjną można otrzymać nie więcej niż 50 pkt; maksymalny czas trwania rozmowy kwalifikacyjnej może wynieść 30 minut.

 5)     ocenę przygotowanego na potrzeby rekrutacji projektu badawczego (nie więcej niż 20 pkt), ze szczególnym uwzględnieniem:

 a)     umiejętności sformułowania celu badań oraz przedstawienia problemu badawczego;

 b)     pomysłu badawczego oraz umiejętności zaproponowania sposobu rozwiązania;

 c)     metodologii właściwej dla wskazanej dyscypliny;

 d)     znajomości stanu badań wraz z podstawową bibliografią.

 

Warunki przyjęcia do szkoły doktorskiej

Maksymalna liczba punktów to 100 punktów. Warunkiem przyjęcia do szkoły doktorskiej jest znalezienie się na liście rankingowej, w obrębie limitu miejsc dla danej dyscypliny naukowej i uzyskania minimum 60 punktów z całości postępowania kwalifikacyjnego.

Program kształcenia

Kształcenie w szkole doktorskiej trwa 8 semestrów. Kształcenie  prowadzone jest na podstawie ramowego planu kształcenia oraz indywidualnego planu badawczego i kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej.

Ramowy plan kształcenia  w szkole doktorskiej obejmuje katalog modułów zajęć obowiązkowych, obowiązkowych do wyboru i fakultatywnych wraz z:

1)    określeniem ich harmonogramu

2)    sposobem ich realizacji

3)    weryfikacją efektów uczenia się.

Rozpoczęcie kształcenia w dniu 1 października 2024 roku. 

Promotorzy

Doktorant pracuje pod kierunkiem promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego, którzy będą wyznaczeni w terminie 3 miesięcy od rozpoczęcia kształcenia w szkole doktorskiej.

Stypendia

Wartość fundowanych stypendiów to 5000,- zł  brutto czyli około 3 800 netto w pierwszych dwóch latach zatrudnienia oraz 6295,- zł  brutto po ocenie śródokresowej.

Od kwoty należy odjąć 11,26% składek  na ZUS.

 


 

Zasady rekrutacji do szkół doktorskich Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w roku akademickim 2024/2025 zgodnie z Uchwałą nr 478/2023/2024  Senatu UAM z dnia 18 grudnia 2023 r.